Fotografi og Film i Venezia // Dag 1 og 2

Årets andre studietur gikk for oss hele veien til Venezia og her tilbrakte vi en uke.

Første dagen (reisen til) er ikke noe å skrive et helt innlegg alene om (kan heller ikke love at alle innleggene blir like lange som dette), det var fly fra Bergen til Amsterdam også videre til Venezia, eller det vil si vi landet rett utenfor Venezia på Marco Polo flyplassen  og måtte så ta bussen til ytterst i Venezia også vaporetto (Venezias svar på buss) over Lugunen og til Giudecca der hostellet vårt,  Generator, ligger. Etter litt avslapping på rommene bar det ut for å finne en plass å spise og etter anbefaling fra en i resepsjonen på hostellet endte vi på et lite pizzeria og ukens første (av muligens litt for mange) pizzaer ble spist.

Andre dagen derimot. Den fortjener ett nesten helt eget innlegg.
Så hvor skal jeg starte?
Utsikten fra hostellrommet vi hadde den morgenen var virkelig ett «God morgen!» fra Venezia:

Foto: Sara-Eline Strokkenes

Dagens program sa «Båttur med norsk guide hele dagen!». En hel dag på båt høres kanskje ikke så spennende ut med det første, spesielt ikke når vi viste lite om hva vi faktisk skulle, men åhh får en tur vi hadde! Vi møtte den norske guiden vår, Rita, litt utenfor S. Marco og derfra gikk vi til dagens transport: en blå/rød båt. Oppi båten gikk 10 elever, to lærere (alle godt utrustet med både ett og to kameraer), Rita og sjåføren Paolo, og ut i lagunen det bar! Været var på vår side denne dagen, kanskje ikke det aller beste fotoværet, med solen høyt på en så å si skyfri himmel, men været passet perfekt til å dra rundt i en åpen båt og til å se og utforske øyer!

12789877_10154582467118332_2000616947_o
Fremkomstmiddelet for dagen! Foto: Dagný Lóa Kristjánsdóttir

Rita fortalte oss om historien til byen og øyene rundt underveis på båtturen, og noe av det vi ble fortalt festet seg i hukommelsen. Viste dere at før i tiden måtte skip, og alle på skipet, som kom til Venezia ligge i karantene i 40 dager for å være sikker på at de ikke hadde med seg noen sykdommer? Eller at 1/3 av befolkningen døde av den Italienske pesten, og folket ba til gud om å redde resten av folket og om han gjorde det så skulle de bygge en kirke til til ære for Jomfru Maria? Pesten gikk så over (muligens pga at været ble kaldere og dermed ble det mindre av loppene som spredde pesten) og folket hold løftet sitt og nå står «Santa Maria della Salute» helt i starten på Grand Kanalen.

Bygget litt til venstre er «Santa Maria della Salute», utrolig vakker «up close»! Foto: Knut Inge Johansen

Men over til selve båtturen igjen.

Vi dro langs siden av Venezia, fikk høre om Arsenalet der blant annet «International Art Exhibition» og «International Architecture Exhibition» holdes hver sitt år (Norge deler utstillingslokale med Sverige og Finland der!) og var innom Darsena Grande, marinebasen, før vi dro over lagunen.

Første øyen vi gikk i land på huser en stor borg som ble bygd for å beskytte Venezia for en god del århundrer siden, mens nå er de eneste som bor der noen geiter (som vi (dessverre) ikke så) Her gikk vi litt rundt og tok bilder, og noen av oss gikk opp i borgen der vi på toppen fikk en utsikt av store deler av lagunen.

rakel millitærøy.jpg
borg millitærøy.jpg
Rakel tar bilde av utsikten (og jeg tar bilde av Rakel) / En av trappene i borgen Foto: Sara-Eline Strokkenes

Vi var så, etter å ha kjørt rundt i lagunen en stund, innom Torcello- den første øyen flyktingene kom til på 600-tallet.  Det var her vi spiste lunsj, Rita hadde ordnet bord og vi valgte hva vi ville ha å spise tidligere på turen, så når vi kom på restauranten var det bare å slappe av og vente på maten. Her var vi i «Santa Maria Assunta» en katedral fra år 639, hvor vi kunne se et utrolig stort og vakkert mosaikk bilde kaldt «The last Jugement» som dekket en av veggene. Og de av oss som ville fikk gå opp i tårnet der og fikk da sett utsikten:

Taket midt i bildet er Santa Maria Assunta, og på høyre siden ser du en av mange vingårder vi så på turen! Foto: Sara-Eline Strokkenes

Videre fikk vi se hva Venezia er bygd oppå: IMG_0655.jpg

Og i/på disse… gresslignende øyene er det masse fauna som trives godt og også en del dyr.Foto: Sara-Eline Strokkenes

IMG_0649Burano en av øyene rundt Venezia, vi var ikke på selve øyen, men vi dro forbi den og fikk sett noen av fargerike husene Burano er noe kjent for. Foto: Sara-Eline Strokkenes
Foto: Dagný Lóa Kristjánsdóttir

Eller San Francesco del Deserto, ble i 1220 bebodd av St. Francis etter at han hadde vært på pilgrimsreise til Det Hellige Land. Han startet ett kloster her, og i dag bor det fem munker der. Vi gikk i land her, og fikk en fin omvisning av ene munken. Vi fikk historien om St. Francis og om hvordan kirken der ble bygd ut.

Foto: Sara-Eline Strokkenes

Etter omvisningen der, satte vi oss i båten og startet på veien tilbake! Litt før vi var fremme, tok Paulo opp to flasker Prosecco og poser med Venetiansk kjeks som vi fikk. Ganske fin slutt på en fin dag!

IMG_0663.jpg Foto: Sara-Eline Strokkenes

Etter noen timer på hostellet, var det ut å spise middag, før vi glade og mette tok kvelden!

Sara-Eline, Film og Fotografi 2015/2016.