Mine forventninger til året på Fana Folkehøgskule

Det er vanskelig å vite hva man går til når man skal gjøre noe for første gang. Man lager kanskje noen diffuse bilder i hodet om hvordan ting blir, men man blir nesten alltid overasket over et eller annet man ikke hadde forestilt seg. Etter hvert, når man kommer inn i det blir vanene etablert og når man er ferdig sitter man kun igjen med et minne. Om det er et godt minne etter et dårlig et, vet man ikke før man sitter der å tenker tilbake, men unsett har det vært med på å forme deg som menneske.

Da jeg var yngre ville jeg gjerne være filmskuespiller. Jeg har alltid interessert meg i film og jeg elsker å sette meg inn i en karakter eller en historie, men i første videregående var jeg med på skolerevyen. Det var da jeg skjønte hvor mye jeg elsket å skape disse historiene, så jeg begynte å lage små filmsnutter med speilreflekskameraet mitt og imovie. I tredje videregående skulle vi lage en stor oppgave i stedet for eksamen, og etter litt masing på lærerne fikk jeg lov til å lage en film selv om jeg gikk på kunstlinja og ikke på media. Jeg måtte derfor lære meg alt fra å planlegge, locationspotte, filming og klipping på egenhånd. Da jeg ble ferdig var jeg sulten på mer. Mer kunnskap, jeg ville lære så mye som mulig om film og prosessen bak, så jeg bestemte meg for å ta et år på folkehøyskole så jeg kan lære meg de tingene jeg ikke lærte da jeg ikke gikk på medialinjen på videregående.

På kunstlinjen hadde vi et eget fotofag der vi lærte å ta bilder med analogt kamera og fremkalle de i mørkerom. Jeg syntes dette var veldig gøy, siden jeg kun kadde tatt bilder med speilrefleks tidligere. Så da jeg så at det fantes en folkehøyskole ved favorittbyen min som tilbød både film og fotografi, ble jeg veldig glad. Senere fant jeg ut at den også lå på Milde som er der slekten min kommer fra, så jeg gleder meg veldig til å se hvordan det ser ut der. Jeg er veldig spent på hele det neste året, om jeg kommer til å få meg venner, hvordan lærerne er der, hvordan jeg utvikler meg og på hva jeg kommer til å lære i løpet av dette lille året. Jeg kan tenke meg at det blir vanskelig å dra fra alle vennene mine her hjemme i Oslo, men også deilig å ha muligheten til å starte helt på nytt med blanke ark.

albablogg
Alba Nesheim

One thought on “Mine forventninger til året på Fana Folkehøgskule

  1. Velkommen, Alba. Håper du vil stortrives på Mildetoppen. Kos deg.

    Beste hilsener fra Trond Hageberg, Fana-elev januar-mai 1995.

Legg igjen en kommentar

