Irland turen for Film og foto

Irland og Nord-Irland
Hows the craic?

Film og Fotolinjen er nå endelig tilbake hjem fra en uforglemmelig reise i Irland!
Det var en meget hektisk dag for den lille gjengen som skulle reise fra Bergen; Vi reiste med Norwegian som hadde nettopp begynt å streike og vi var veldig redd for at vi ikke kom oss frem. Heldigvis så skjedde det ingenting med vårt fly, men det var mye is på den slik at vi ble forsinket til vår neste fly videre fra Oslo til Dublin. Når vi landet i Oslo måtte vi jogge direkte til vår terminal slik at vi fikk rakk å møte resten av gjengen fra Oslo. Utrolig nervevrakene men vi kom oss trygt frem til Dublin som ga oss deilig sollys og en del kald vind.
Vi tok deretter bussen som lærer Stian har bestilt for oss til å kjøre oss direkte til Hostellet, The Townhouse/Globetrotters som låg litt sentralt i Dublin. Senere den kvelden hadde vi fellesmiddag på et koselig sted som heter Brazen Head «Folklore, fairies and music». Der var en hyggelig dame som fortalte oss en del om deres folkehistorier, feer og musikk som er en del av kulturen i Irland. Hennes navn er Helena Byrne, og er også en sangerinne, teater direktør, skuespillerinne og historieforteller. Hun er en utrolig flink historieforteller og hadde en utrolig bra sangstemme som vi alle ble overasket over.
De neste tre dagene viste lærer Stian oss rundt i Dublin for å bli kjent med byen, og tok en del taxi for å komme oss til forskjellige steder siden det var billig å ta taxi rundt i Dublin. Vi var også med på noen «fotosafari» i Glasnevin graveyard, en stor katolsk gravplass med mange flotte gravsteiner av deres religion.
Howth eller Glendalough, et flott sted som ligger utenfor Dublin. Bare de frivillige ble med, og vi tok en liten båttur ut til en øy i nærheten for å se på sjøløver og diverse fuglearter som blant annet lignet på pingviner som kunne fly!
Noen andre frivillige var med på Guinnes Storehouse, en turist attraksjon i Dublin der de viser hvordan deres populære øl, Guinness var laget av og lærte oss hvordan vi skal egentlig tømme Guinness i glass. De som gjorde dette fikk en diplom og fikk nyte oss hver sin glass eller PINT på irsk. Vi hadde veldig kort tid på oss den dagen så de som er trege måtte enten legge det fra seg eller drikke fort. Det resulterte at noen ble godt brisen kort etter den dagen (… hehe).
Kom inn edru, gikk ut brisen.
Vi fikk også møte fotografen Hector Heathwood. Han er erotika fotografer basert på Burlesque og seksuelle fetish. Dette høres litt rart ut, men han var faktisk lærer Stian sin lærer og han er en hyggelig optimistisk mann som elsker jobben sin og er ikke en pervers gammel mann som det egentlig høres ut som.
En annen kveld var vi med på en «Literary Pub Crawl». Det er akkurat det det er; vi gikk bokstavelig talt fra pub til pub. Drakk massevis av øl (blant annet Guinness og Smithwicks) i hver pub, òg vi ble en hyperaktiv full gjeng med kameraer rundt halsen!

Tulla!
Dette var ledet av to engelsk menn som er flotte skuespillere. De forteller om deres irske forfattere som Joyce, Beckett, Behan, Oscar Wilde og mange andre. Vi begynte hos en pub som heter «The Dukes» der de introduserer om hva dette opplegget inneholder og vi skal høre godt etter på hva de forteller om. Fordi på slutten av dette programmet har de en quiz som innebærer om alt de har fortalt til oss og vi kan vinne en original t-skjorte fra puben eller en søt liten flaske whiskey for andreplass.

Og vet du hva? En i klassen vår vant og fikk t-skjorten! Det er selveste Ida Årland, første elevrådslederen!
Gjennom dette programmet hadde vi kun 20 minutter på oss på hver pub. De som hadde kjøpt drikke må drikke fort eller «chugge» det i de siste 2-3 minuttene igjen. Så du kan godt si at noen av oss ble godt brisen etter programmet var ferdig. Senere den kvelden ble noen av disse brisne medelever igjen for å fortsette kvelden med enda flere øl.
En av dagene hadde lærer Stian planlagt noe som er «uplanlagt» det er nemlig «Dublin Viking Splash Tour». Dette var visst noe Stian ikke har vært med på, så dette var alle spente på. Det viser seg til å være en stor buss som kan kjøres både på veier og på vannet. Vi måtte også ha viking hetter på oss når vi var gjennom denne turen. Han som guided oss talte til tre slik vi skal brøle høyt på tilfeldige passerer i gaten, slik at vi er ekte «vikinger» for dagen.
De neste fire dagene tok vi bussen til Belfast, et sted i Nord-Irland som er delt i to sider; Katolikker og protestanter. Vår hostell var på den katolske siden, så når vi skulle ta drosje var det ikke sikker at de på det protestantiske siden ville kjøre oss tilbake, heldigvis gjorde de fleste det selv om du kan av og til se at de ikke vil. Utrolig hyggelige mennesker.
I Belfast var vi ofte ute i naturen og der var vi på typiske turist attraksjoner som;
Carric-a-ride ropebridge, en populær liten hengebru, og dersom det var altfor sterk vind blir bruen stengt i noen minutter til det roet seg ned. Vi merket ikke noe forskjell pga det var generelt ganske blåsete…
Giant Causeway. Et utrolig spesielt sted der det har vært en vulkan eksplosjon i gamledager slik at steinene er fem kantet eller i andre spesielle former.
Derry eller Londonderry eller Derrylondonderry. En av de sterke historiene om kampen for uavhengigskap fra Storbritannia slik Nord-Irland kan offisielt bli ett med Irland.
Crumlin Road Gaol Fengselet. Stengte i 1996 og er blitt om til en turist attraksjon for både historie og paranormal aktiviteter.