Året på musikk

IMG_1614Det er allerede en uke siden skoleåret 13/14 blei avslutta, en uke siden vi dro i hver vår retning for å drive med vårt. Vi har tatt med oss årbok, bildet av alle, cden vi lagde på musikklinja og vitnemålet hjem. Det heile blei avslutta på skikkelig vis med vitnemålsutdeling og fine ord fra lærere og rektor i peisestua på lørdagskvelden, mimring til langt på natt med videoklipp og mange fine ord fra medelever i form av taler. På søndagen var det klart for avskjed etter avskjed- mange klemmer og for noen, mange tårer. For hvem skulle vel tro at vi skulle bli en så sammensveisa flott gjeng da vi dukka opp på skoletunet i august ifjor?!IMG_1647 Jeg har lært utrolig mye dette året. Av musikkfaglige ting har jeg lært meg at improvisasjon kanskje ikke er så dumt (selvom jeg egentlig hater det over alt på jord), at det går ann å like flere stiler enn klassisk, at obo ikke er så dumt i band, at det er gøy å synge (selvom jeg overhodet ikke kan synge), og masse annet. Jeg har også fått masse ut av instrumentaltimene mine med Sveinung i Bergen Filharmoniske Orkester, noe som inspirerer til å stå på videre, for jeg kan hvis jeg vil sier de (noe jeg faktisk også har begynt å tro på selv også). Som en del av musikklinja har jeg opplevd ting som: operaforestilling i Grieghallen, konsert i teaterkafeén og peisestua, folkehøgskulefestival på Stord, cdinnspilling, arrangert elevkvelden «fanske talenter», vært med på «Musikk for minnet» prosjektet til BFO, mange artige linjetimer og ikkeminst: dratt på linjetur til Havana og Trinidad på Cuba med en flott gjeng medelever og lærere. IMG_0854IMG_0345
Året på Fana har vært over all forventning, det er ikke å legge skjul på at jeg var litt skeptisk i begynnelsen, men det blei jo bare bedre og bedre. Jeg har lært mye  annet enn bare faglige ting. Har lært å strekke grensene mine, utfordre meg selv, gjøre ting jeg kanskje aldri ville gjort om jeg ikke var på Fana. Hvor enn klisjé det høres ut så tror jeg at jeg har forandret meg litt som menneske. På Fana har jeg kunnet gjort ting som har interessert meg, prøvd nye ting og fortsatt med gamle hobbyer, og alltid funnet noen som var interessert i det samme. Samtidig har man fått tid til å tenke på hva man vil i fremtida. For nå skal vi ikke lengre bestemme om vi skal til Milde eller Hjellestad ved skiltet på vei til butikken, vi står alle ved ett litt viktigere skille, hvilken vei vil vi gå? IMG_1502 Skal jeg trekke frem én ting som jeg tror er det beste med skoleåret 2013/2014 på Fana Folkhøgskule, så må det være det fantastiske sosiale miljøet både blant elevene, men også fra elever til de ansatte. Vi kom tydeligvis til skolen med åpent sinn og en inkluderende innstilling alle sammen. Om du trengte å le, smile, gråte, ha en samtale om noe fint eller noe som ikke var så greit så fant du alltid noen som ville høre på det du hadde å si. Du trengte ikke tenke på hvor du satt deg i matsalen eller peisestua, og hvis noen spillte kort, så fikk du alltid være med. IMG_1449 Takk for ett flott år alle sammen. Takk for alle minnerike stunder. Takk for glede og latter. Takk for at nettopp du kom til Fana i år. Det hadde ikke blitt det samme uten akkurat deg. Vi sees igjen! Marie, Musikklinja

Legg igjen en kommentar

