Studietur til Berlin

Rett etter høstferien dro vi på film og foto på studietur til Berlin.
Hele turen startet med at klassen skulle komme seg avgårde til Gardermoen på egen hånd.
Enkelte reiste sammen med lærerne fra Bergen før reisen gikk videre til fantastiske Berlin.
Da vi ankom flyplassen i Berlin, Schönefeld, var det rett avgårde til U-banen i en eneste stor og forvirra flokk med elever.

Etter at vi hadde fått all bagasjen (og oss selv) på toget, hadde vi null anelse om hva som ville skje etter at vi hadde gått av på vårt stopp i Oraninenburger Straße. Ei uheldig jente (Andrea Å) kom seg ikke av toget i tide og måtte derfor dra videre med toget. Lars prøvde å overbevise oss om at det var null grunn til å få panikk – hun trengte bare å gå av toget på neste stopp, gå over til den andre siden og så ta neste tog tilbake. Hele greia tok faktisk ikke mer enn 5-10 minutter!

Men etter mye fram og tilbake og opp og ned lange trapper var vi ENDELIG framme ved Generator Hostel hvor vi skulle bo under hele oppholdet.

Det aller første jeg la merke til da vi ankom.

Hvor vi spiste frokost. Veldig behagelig og avslappende sted, men også veldig trangt. Image

Dette var en veldig stor og fin vegg i spiserommet! Virket nesten som et slags kart over populære attraksjoner i Berlin.

Turen til Berlin var i grunn veldig stressende, men også veldig gøy og lærerik.
Vi var innom TV-tårnet, Brandenburger Tor, Potsdamer Platz Filmmuseum, Checkpoint Charlie-museet, East Side Gallery, Sachsenhaussen, Zombie Hospital og Stasi-museet.

TV-tårnet sett nedenfra. De matte rutene over de »glinsende» rutene er vinduene hvor vi ser utover Berlin. Rommet spinner en hel gang rundt hver time, og det er 368m høyt – når du kommer opp i TV-tårnet står du ca. 204m over bakken.

Utsikt.

Ved Brandenburger Tor var det litt av hvert å finne! Her; en mann utkledd som statue.

Hester og kjerrer for de som ønsket å bruke det som transportmiddel for kvelden…

Brandenburger Tor der det ble reklamert for »Festival of Lights».

Utenfor Checkpoint Charlie-museet.

Vi møtte på denne fyren og hans kompis på tur til East Side Gallery!

Utrolig mange kule og kunstneriske malerier langs muren.

Sachsenhaussen.

ImageImage

Halvveis trøtt og sliten gjeng!

Zombie Hospital. Har ingen bilder fra inni bygningene, da jeg ikke turte å bevege meg andre plasser enn i »hagen».

Ari fant et spennende hull i bakken. Var bl.a. sprøyter, en sko og masse søppel der nedi.

I tillegg hadde vi en veldig spesiell middag – vi dro på Nocti Vagus, som er en restaurant hvor man spiser i bekmørket og blir servert av helt blinde eller delvis synshemmede servitører.
Har dessverre ingen bilder derfra, da vi befant oss i bekmørket hele tiden. Kan sies at det var en sykt rar og snodig opplevelse!

Vi dro også på Helmut Newton-utstilling og hadde en formiddag/ettermiddag fri til shopping. Siste dagen i Berlin skulle vi egentlig ha fri til shopping også, men det ble alt for lite tid til det etter at vi var på en gallerirunde. I stedet ble det en båttur i kanalen!
(Hvor jeg ikke har noen bilder å vise, siden kameraet mitt døde og det ble så alt for fort mørkt ute..)