Community i Ubatuba

Hei, og god 1. mai til alle!
I dag kommer mitt siste innlegg fra studieturen vi fra Community hadde. De siste dagene våre i Brasil tilbrakte vi i nydelige Ubatuba. Ubatuba var vel for å si det enkelt der vi hadde ‘ferie’. Vi leide sykler, shoppet og badet. Vi hadde også mange utrolig kjekke utflukter, vi besøkte Projeto Tamar, var på waterfalls tour og (skulle) snorkle.

Bilde
Ei i klassen og jeg venter på læreren vår som er å låner sykler for dagen.

Å ankomme Ubatuba var helt fantastisk. For å forklare Ubatuba og enkelt så er det en veldig stor strand. Det er utrolig «chill» og jeg forelsket meg i stedet umiddelbart.

Ene utflukten vi hadde var å besøkte Projeto Tamar. Det er et prosjekt hvor de i hovedsak jobber for å forhindre at havskilpaddene skal dø ut ved den Brasilianske kysten. Det er 22 slike prosjekter langs den Brasilianske kysten, og alle jobber med det samme. Da vi var der fikk vi se skilpaddene, og hadde med oss ei som jobber der som forklarte og fortalte om prosjektet og hvordan de jobber. Noe som ofte skjer er at skilpaddene henger seg fast i fiskegarn, og kommer seg ikke løs. Når de får skilpaddene til prosjektet går de først gjennom en rehab prosess. Deretter ser de om de kan komme til å klare seg i havet igjen, og dersom dette ikke er mulig, blir de værende på prosjektet.

Bilde

Dagen vi skulle snorkle var alle superstoked. Vi skulle på en ca. 45 min båttur ut til en øy og snorkle der. Så langt kom vi aldri. Midt uti ingenmannsland fikk vi nemlig motorstopp. Vi kunne se øya, men kunne ikke svømme dit for det er syyykt store bølger og syyyk strøm i Ubatuba. Når vi fikk motorstopp sa læreren vår at vi skulle hive oss uti vannet for å ikke bli sjøsyk. Alle sammen gjorde det og det var egentlig fortsatt ganske god stemning. Så gikk tida, og det er jo begrenset hvor lenge det er gøy å bare duppe i vannet midt i ingenmannsland. Alle (uten om meg, score) ble sjøsyk. Syns utrolig synd på de andre da, mens de lå der og spydde lå jeg og hadde det ganske fint utpå havet liksom.

Stranda og happy!

Et lass sjøsyke nordmenn.

De har ikke noen form for kystvakt eller godt redningssystem i Brasil, for å si det sånn. Dette betydde at vi var strandet på havet i 1 og en halv time før det kom en annen båt og tok oss med til land. Stemningen for å snorkle da vi ble henta var ikke noe særlig. Vi kom oss til land og spiste og slappet av. Etter en stund ble noen av oss med på å snorkle der vi var. Dessverre så vi nada, forutenom Synne som så en skilpadde. Etter dette badet vi litt mer før det var avgårde i bussen tilbake til hotellet.

Bilde
Klassen ute å spiser på meksikansk restaurant.

Når vi ikke gjorde masse kule ting spiste vi helt sykt god mat. Jeg er fortsatt sjokkert over hvor fantastisk mat det var der.

Dette er som sagt det siste innlegget fra studieturen vår. Jeg har langt ifra fått med alt, men vi har opplevd så utrolig mye at det er vanskelig å få ned alt egentlig. For å oppsummere var turen helt FANTASTISK. Og den anbefales til ALLE. I tillegg til å få være så heldig at vi fikk oppleve Brasil, fikk vi det med vår fantastiske lærer som er født og oppvokst i Brasil. Noe som jeg er sikker på at gjorde turen mye bedre enn hva den ellers hadde vært.

Det er ikke nødvendig å bli med til Brasil selv om man går Community. Ei i klassen min reiste ikke med oss, men hun var i Oslo og jobbet på Blåkors mens vi var i Brasil. Hun har fortalt oss litt om det arbeidet hun gjorde og det høres utrolig spennende ut!! Så om du vil gå Community men av en eller annen grunn ikke kan/vil til Brasil så er det mye annet du kan gjøre. Og læreren vår gjør alt hun kan og enda mer for at alle skal kunne gjøre noe de trives med.