En onsdag på Fana i bilder

Det jeg mer enn noe blir spurt om når jeg sier at jeg går på Folkehøgskule er hva vi egentlig gjør om dagene. For å være ærlig har jeg ikke ett godt svar selv, jeg aner ikke hva vi gjør. Spør meg hva jeg gjorde i går, og jeg kommer bare til å trekke på skuldrene. Ingen dag er lik, men samtidig går dagene mye i det samme.

Forestill deg at du går på skole med noen. Samtidig som du overnatter hos dem. I ett år. Og at det er ca 86 andre personer som gjør det samme. Så har du et vagt bilde av hvordan det føles å gå her. Men det bildet er så vagt og uklart at jeg i dag valgte å dokumentere en skoledag gjennom iPhonekameraet mitt, så blir dette bilde jeg prøver å forklare kanskje litt klarere.

Dagen begynner relativt tidlig. Personlig liker jeg å sette på vekkerklokka på «Du bør egentlig stå opp tidligere, men det går bra».

Image

Ja, så jeg rakk ikke frokost i dag.

Men jeg overlater til dere å forestille dere hvordan det er, regner med at alle vet sånn omtrent hvordan frokost ser ut.

Morgensamling følger etter frokost. Den er 08.30 og litt i tidligste laget for noen.

Image

På onsdager har vi temafag etter morgensamlig. Jeg har dans. Man kan også velge andre ting som klatring, baking, Den kalde Krigen, Japansk, Photoshop osv.

Image

Etter temafag er det førstemann i dusjen, også videre rett ned til lunsj.

Image

Etter lunsjen pleier posten å komme. Morsomt for de som får pakker, ikke like morsomt for de som ikke får noe. Hint til dere hjemme!

Image

Etter lunsj har to stakkars sjeler heimstell. Hvis du ikke har det gjør man gjerne andre ting, som å ta bilde av de som har heimstell.Image

På onsdager har hele skolen kortimer sammen. I dag hikket vi i takt til The Drunken Sailor.

Image

Etter kortimene går vi rett til Akademia timen. Også kalt for rektors timer. Der har mange en tendens til å ende opp med pultmerker i pannen.

Image

Neida!

Akademia er ganske OK, og ofte ender temaene vi snakker om med en heftig diskusjon. Akkurat i dag var det litt annerledes og vi brukte heller timen på å velge elevrådsleder. På en ekstremt demokatisk måte såklart.

Image

Etter Akademia er «skoledagen» offesielt slutt, og den lange, nesten uutholdelige, halvtimen før middag tilbringes i peisestua med bena på bordet (unnskyld Ruth).

Image

Middag. Siden jeg er vegetarianer er det såklart dette jeg spiser. Ellers er middagene på Fana varierte, gode og relativt sunne (også veggismaten da, lover). Selv om jeg kanskje må skuffe eventuelle nye elever: vi får aldri taco. Men på søndager får vi dessert. Så det går opp i opp. I dag var det kjøttkaker.

Image

Etter middag er det ofte lite å gjøre. Noen dager har vi valgtfag som gitar, cardio energy, trivselsbande, prosjektorkroki osv, men ikke på onsdager. Det er det ikke stort annet å gjøre enn å være sosial. Eller se film. I dag bruke vi tiden på telle ned minuttene til kveldsmaten.

Image

Vi ventet.

Image

Og ventet.Image

Så var det endelig kveldsmat. Det virker kanskje rart for dere hjemme at vi teller ned til litt knekkebrød med ost på, men jeg tror ikke jeg kan få presisert det nok: Her dreier 90% av alt seg om mat!

Image

Etter kveldsmat begynner ventingen igjen.

Image

På onsdager er det nemlig noe som heter Teaterkafe. Det er elever som arrangerer noen morsomme aktiviteter i teaterkafeen vår, så slipper vi nettopp å kaste bort hele dagen på å bare vente.

Image

I dag var det musikkquiz. (Og dere kan jo gjette hvem som vant)

Image

Dagene avsluttes gjerne rolig og sosialt. I dag spise vi popcorn til langt til natt.

Image

– Eva Nordal, psykologi.

One thought on “En onsdag på Fana i bilder

  1. Å lese dette brakte fram mange gode minner! Selv om det nå er over 1,5 år siden jeg gikk på Fana, husker jeg mye som om det var i går. Folkehøgskolelivet, på Fana, var virkelig topp 🙂

Legg igjen en kommentar

