Den første uka

Det første synet som møtte meg da jeg kom til Fana var dette:

For en gjennomboret Oslojente var dette litt av et syn. Oslo som består mer eller mindre av betong og mennesker (av og til slått sammen til og med), kan vel egentlig ikke konkurrere med noe av dette.

De første dagene på Fana har blafret forbi. Selv om jeg kun har hatt Fana som hjem i noen få dager, føles det allerede som om jeg har bodd her halve livet. For all del, det er ikke som om jeg trasker rundt i morgenkåpe og spiser frokost med bena på bordet (La oss håpe jeg aldri gjøre det). Jeg er ikke så hjemme. Det er fremdeles mye å vende seg til. Alt er helt nytt, og selv går jeg rundt som et stort spørsmålstegn store deler av dagen. Hva skjer etterpå? Hva heter du? Hvordan kommer man seg til butikken? Hva betyr det du sier? Skal vi spise igjen nå? Bolk? Hvor er rommet mitt igjen? Hvordan gjør man dette? Mamma, hvordan vasker man klær? Hva betyr «boss»? Hæ, middag allerede?! Og for ikke å snakke om alle de forskjellige dialektene som plutselig dukker opp. Tankene i hodet mitt, som en gang var på bokmål, er nå på bergensk (Vel, noe som minner om det hvertfall).

Men tanken på at jeg skulle tilbringe ni måneder på dette stedet la seg relativt til fort til rette i forståelsen min. Dagene fylles med info, måltider, linjetimer, mer info og brettspill. Det er en helt ny hverdag som jeg plutselig får trykt opp i ansiktet, (ikke nødvendigvis på en negativ måte). Men jeg har virkelig aldri fått så mye info, hatt så mange måltider eller spilt så mye brettspill som jeg har gjort de siste dagene. Vi gjør såklart andre ting også, hvis du lurte. Blant annet har alle elevene kommet seg helskinnet gjennom «Natursti» (Bortsett fra laget mitt, som gikk seg bort i skogen en times tid).

Slutten på uken har kommet, og alle på skolen har også overlevd sin første «Elevkveld». Alle korridorene lagde hvert sitt underholdningsbidrag, og etter å ha sett det er jeg overbevist om at året kommer til å gå bra. Om jeg må si det selv, så er vi en morsom gjeng som er samlet her langt ute i Bergen. Latter er det ikke akkurat mangel på, og når man har det er vel alt annet egentlig urelevant. Hver korridor hadde også bakt hver sin kake som de deltok med i den VELDIG prestisjefylte kakekonkurransen. Den fantastiske Vest 2 (korridoren min såklart) stakk av med 2 av 4 premier.

Dette året har begynt bra, og jeg har tro på at det skal bli enda bedre i tiden fremover.

Skrevet av Eva Nordal

One thought on “Den første uka

Legg igjen en kommentar

