Tanker før Fana

Da jeg skulle søke folkehøgskole skrev jeg bare inn søkeordene «folkehøgskole + «psykologi» på MACen (Vel, PCen med epleklistremerket) og ventet. Strengt tatt skrev jeg vel «spykologi», men Google er forståelsesfull. Etter litt om og men, og en del besøk innom diverse utdanningslinker befant jeg meg plutselig på Fanas hjemmeside. Det er vel her jeg burde fortelle om hvordan Fanas skjønnhet, og for ikke å si det fantastiske psykologitilbudet traff meg midt i hjerterota. Jeg burde vel også fortelle om hvordan jeg visste at Fana ville være skolen for meg, at vi var ment for hverandre, Fana og jeg. Eva + Fana liksom. Men jeg skal ikke farge det for rosenrødt. For jeg tenkte vel egentlig noe såpass rosenrødt som «Nei, nå gidder jeg ikke lete mer», og bestemte dermed at det var denne skolen jeg skulle søke på.

Og om eg gledet meg? Vel. Jeg gikk ikke akkurat og trippet. Sant og si hadde jeg også søkt meg til Mexico med Gateway Collage, og all eventuell tripping hadde heller røtter dit. Da brevet fra Gateway kom skrev jeg under straks, og tenkte at nå- nå var neste år i boks. Men grunnet unevnte forhindringer (latskap) fikk jeg ikke sendt det før beskjeden om at jeg hadde fått plass på Fana kom. Det er omtrent her jeg hadde det rosenrøde øyeblikket jeg heller burde skrive om. Selv om det ikke var Love at first sight, så ble det Love likevel. Det er sånn av og til. «Jeg tror ikke på kjærlighet ved første øyekast, kan du gå forbi igjen?» Personlig mener jeg at det er den kjærligheten som holder. Jeg undersøkte mer såklart. Hang mye på hjemmesiden til Fana, fant ut om ting og tang. Lot meg imponere av det hele. Men egentlig måtte det bare bli sånn. Dermed byttet jeg ut kjekke meksikanere, sol og taco med bergensere, regn og kantinemat. «Du och jag Fana, du och jag».

Jeg kunne servert alle slags fordelaktige løgner som kunne rettferdiggjort at det var jeg som skulle på bloggen: Noen av mine beste venner er bloggere (nei), jeg har mye erfaring med skriving (nei), jeg tenkte på å studere journalistikk (nei), jeg pleide å være toppblogger (nei), MEN jeg er derimot opptatt av fellesskapet og er veldig engasjert i det som skjer rundt meg. Jeg gleder meg utrolig mye til å få oppleve Fana, men jeg gleder meg også til at foreldre, besteforeldre, venner og kjæledyr skal få ta en del i dette (true story). Dette året må, det må faktisk bare, deles med alle (Dette er ord fra et A- typisk enebarn som ikke er vant til å dele, så de veier ganske tungt).

Åja, og forventningene mine? Jeg forventer egentlig bare at det skal bli bra, helt utrolig bra. Og det vet jeg at det blir.”Jeg skal på Fana Folkehøgskole, på psykologi-linja” svarer jeg stolt når noen spør hva jeg skal høsten.

Eva Gjertsen Nordal (19) fra Oslo skal gå på Psykologi og blir en av flere faste bloggere.

Legg igjen en kommentar

